Länkar till "illustrationer" av SFF forum-inlägg m m

(Sidan är under uppbyggnad. Senaste tillägg är om FV-rekrytering 1954 (en artikel i Looping) samt ett påpekande att det kanske ändå var en Me 163 Ulf Christiernsson mötte i sin Mosquito. 8 februari -10)

 

Här finns länkar till bilder och texter som jag genom åren illustrerat inlägg på SFF forum och andra forum med. Jag tycker de har ett värde i sig, även om man inte ser den ursprungliga tråden på forumet och dess ämne. Den tekniska kvaliteten är oftast låg, ganska naturligt med tanke på syftet, men det straffar sig nu.

Förteckningen är förstås inte komplett och jag har tagit bort några av de illustrerande inläggen från webben, men jag tror inte någon som följer en gammal tråd på SFF forum kommer att sakna dem. Det går ju att kontakta mig - jag antar min e-postadress finns i min profil på forumet. (Jag antar den finns kvar.) Dessutom finns nog här länkar till dokument som kanske aldrig förekommit i forum-sammanhang. Sedan har jag faktiskt kompletterat litet och putsat upp några bilder.

Det är väl inte omöjligt att några bilder och texter dyker upp i någon fundering senare på min blogg eller någon annanstans.

 

Personer

- ABA:s  flygmiljonärer hösten 1945, från Svensk flygkalender 1946. Två sidor, den första och den andra.

- Albin Ahrenberg skall rundflyga enligt annons  i Mora Tidning 1931.

- Kurt Björkvalls nya Waco, SE-AFM, döpt till "Imbrim".

- Två tidningsartiklar från Dagens Nyheter juli 1909 kring Louis Blériots kanalflygning och en intervju med denne. Här en meny för en hyllningsmiddag i september i London.

- En berättelse om hur Ulf Christiernsson i sin RAF Mosquito möter en tysk Me 262 (fast det står Me 163 i artikeln och det kan nog vara rätt; här har man i några år kanske spridit felaktiga uppgifter!) och får en hård fight. På köpet litet om F 4 flygambulans samt "Flygsoldat 113 Bom" av 2418 Bjarre. Ur tidskriften "Flyg" nr 24 år 1947, där Torsten Flodén hållit i pennan. Om 113 Bom och hans skapare Torsten Bjarre, finns att läsa här.

- Den legendariske segelflyginstruktören m m Karl Göran Klevstig, "Klevas", berättar om en spännande segelflygning från en tid (1948) då SJ var kundvänligt. Han var en god berättare så allt är sant förstås... Ur boken "En Gnutta flax" om ÖSFK av Ingmar Jonasson, d v s Jonas Björnstam.

- Om Charles Lindbergh. En tecknad bok om Charles Lindberghs atlantflygning 1927 som jag ritade och skrev för min äldste son då han var ca 10 år, alltså 1978. Mycket primitiv webbversion med hjälp av en svart-vit kopia (originalet i färg finns kvar) och digitalkamera ute på balkongen. Ev. kommer inte sidorna i rätt ordning..

- Ett tidningsklipp från 1934 med flygaren Karl Gunnar Lindner efter den dramatiska kraschen med postflygplanet Småland, SE-ADW, en Northrop Gamma (eller om det var Delta; jag tror "de lärde" tvista). Även klipp om den norske pionjären Trygve Gran och segelflygaren greve Hamilton finns här. Om hur ABA:s två beställda Northrop-plan SE-ADW och SE-ADI presenterades kan man läsa här, här, här och här. De fick ju en kort tjänst i ABA båda två.

- Stig Kernell skriver om hur det var att vara testpilot med högst begränsad utbildning. Det gällde att göra intryck på kompisarna...

- Flygplanet är nog lätt att känna igen, men vad heter piloten?

- Ett intressant Saab-projekt, nr 1410. Aarne Lakomaa skulle man gärna vilja veta mer om, fast här är några rader. Känd för ha satt erövrade sovjetiska Klimov-motorer i något hopplöst franskt jaktplan som Finland fick köpa under början av andra världskriget. Så blev det sedan Saab.

Torvald Lindén hette en civil flygare ca 1945-52 som har berättat om sitt flygande här och sedan hade framgång i en annan bransch.    

- Govert Ålund berättar här om sitt marinflygande vid F 2 under beredskapen och även om vad han gjorde innan han kom till FV. En artikel ur SFT nr 4/1998 som jag fotograferat av och kvaliteten är därefter.

 

Flygmaskiner och flygteknik

- ABA:s flygplan enligt Svensk flygkalender 1947, artikel "ABA modell 1946".

- Tre sidor ur guldklimpen "Handbuch der Luftfahrt - Jahrgang 1937-38" som visar några tjeckiska plan av typ Benes-Mráz och Praga. Första andra tredje.

- En Sud Aviation Caravelle vid brandövningsplatsen på Arlanda, sedd genom Daisys kabinfönster en disig dag i september 2004.

- DC-3:or på Malms flygplats i Helsingfors en kall majdag 2003. Ett bildkollage.

- Treplansritningar av Douglas DC-4 och dess "föregångare" som kallas DC-4E. Två ritningar som Lars E Lundin bad mig lägga ut en gång för länge sedan. De finns hos Webshots här.

- Bland mina sparade modellplansritningar från min ungdom finns en Wentzelritning i skala 1:25 av J 22, att byggas med spant, longeronger, spryglar och balkar för att sedan kläs med japanpapper e d, som döljer allt pill-jobb. Jag byggde aldrig någon sådan modell som nog skulle blivit rätt knotig om man inte använt fanér. Om FFVS J 22 har Håkan Langebro en fin webbsajt här.

- Junkers Ju 52: Här är två sidor ( ett och två) ur en försäljningsbroschyr för den enmotoriga varianten som byggdes i ca 7 exemplar. Därför skriver alla petimetrar alltid Ju 52-3m (gärna med ytterligare suffix) när de menar den tremotoriga varianten som byggdes i många tusen exemplar.

- Nödlandade amerikanska bombplan samlades mot krigsslutet på Hässlö-fältet vid Västerås (och även Såtenäs tror jag). En bild från Bo Widfeldt.

- Hydraulik behövs i kraftfulla plan. Här en artikel ur "Saab-minnen" av Håkan Dackegård som jobbat med hydraulteknik vid Saab.

- Ett tidningsklipp från 1934 med flygaren Karl Gunnar Lindner efter den dramatiska kraschen med postflygplanet Småland, SE-ADW, en Northrop Gamma (eller om det var Delta; jag tror "de lärde" tvista). Om hur ABA:s två beställda Northrop-plan SE-ADW och SE-ADI presenterades kan man läsa här, här, här och här. De fick ju en kort tjänst i ABA båda två.

- En artikel ur tidskriften "Flygning" nr 11/1931 om en rundresa genom 9 länder runt Östersjön med Stockholms-Tidningens reportageplan SE-FYR, en ASJA Viking 1, under hösten 1931.

- Olle Klinkers superstall med Lilldraken. Ett klipp ur ett ÖFS meddelande mars år 2001.

- Reglagen till vänster i en Sk 16. Från en pågående restaurering i Uddevalla.

-  Några minnen från från Tunnans 50-årsjubileum på Flygvapenmuseet i september 1998. Minns inte hur det kom sig att jag skrev ihop detta dokument - kanske någon som frågade på forumet. Den består av klipp från denna berättelse.

- Ett intressant Saab-projekt, nr 1410. Aarne Lakomaa skulle man gärna vilja veta mer om, fast här är några rader. Känd för ha satt erövrade sovjetiska Klimov-motorer i något hopplöst franskt jaktplan som Finland fick köpa under början av andra världskriget. Så blev det sedan Saab.

- En annons för Saab Safir i den schweiziska flygtidskriften Interavia 1953 som min far tog hem för mig att läsa. Han hade den på sin cirkulationslista på jobbet på televerket. Senare såg räknenissarna till att sådana "ovidkommande tidskrifter" stoppades.

- För B 17-diggare finns tidskriften MACH:s artikel om Saab 17 här .

 

Flygkonsten, dess nytta samt navigering och slikt väsentligt

 - Bromma-antenner och TL-torn genom tiderna; radar, pejl, kommunikation. Ett bildkollage.

- En bild från den civila sidan i kontrollcentralen för Stockholm FIR m m, Stockholm ATCC. Militärerna (Svea kontroll?) satt till vänster. Centralen fanns i en byggnad vid gamla TL-tornet. Modiga män (och kvinnor) på stolar med bara 4 hjul. 60-talsstuk. Avplåtat på Telemuseum när vi ännu hade råd med ett sådant.

-  Om flygmedicinens ställning i vårt flygvapen de första 50 åren skrev Arne Frykholm om. Här ett diagram från denna text om antalet omkomna i flygvapnet genom åren.

Fotoreportage med flygplans hjälp en gång i tiden.

- Carl-Erik Granqvist vid AGA skrev i "Ett år i luften 1953" om "flygets radiolotsar" om talade radiofyrar och annat som kanske kom till användning i flygvapnet men näppeligen civilt vad jag vet. Mer att läsa finns hos Wikipedia samt litet mer kuriosabetonat hos FHT i detta  dokument (sök på "talande").

- En artikel från televerkets tidskrift TELE nr 3 1974 av Sven Lagerström och Holger Sandin skriven i samband med en omläggning av luftledsystemet, "Luftrum 74", där luftrummets organisation och några olka radionavigeringssystem beskrivs.

 

Flygplatser

- Arlanda flygplats hade en lång tillkomsthistoria. Denna bild  från en artikel i Teknikens värld från år 1949 illustrerar hur det dåtida behovet av att landa i ganska rak motvind resulterade i att många banor planerades.

- En Sud Aviation Caravelle vid brandövningsplatsen på Arlanda, sedd genom Daisys kabinfönster en disig dag i september 2004.

- En bild från den civila sidan i kontrollcentralen för Stockholm FIR m m, Stockholm ATCC. Militärerna (Svea kontroll?) satt till vänster. Centralen fanns i en byggnad vid gamla TL-tornet. Modiga män (och kvinnor) på stolar med bara 4 hjul. 60-talsstuk. Avplåtat på Telemuseum när vi ännu hade råd med ett sådant.

- En Beechcraft Staggerwing besökte Stockholm/Barkarby i augusti 1934. Här är ett tidningsklipp.

- En bild från ett EAA Fly In 2008 på Barkarby , det sista på detta fält.

- Bromma-antenner och TL-torn genom tiderna; radar, pejl, kommunikation. Ett bildkollage.

- För Spitfire-intresserade men även andra. En glimt från Flygsverige 1946.

- "Hyschhuset" eller "Bullermoskén" kallades denna byggnad för provkörning av jetmotorer vid SAS Lintaverken på Bromma. Ur "Ett år i luften".

- En ovanlig vägskylt vid infarten till Bunge-fältet på norra Gotland.

- Nödlandade amerikanska bombplan samlades mot krigsslutet på Hässlö-fältet vid Västerås (och även Såtenäs tror jag). En bild från Bo Widfeldt.

-  En karta över landets civila flygplatser och flygvapnets flottiljfält 1948 och några flygfältbeskrivningar.

- Lindarängshangaren såsom den beskrevs av en husbyggare när det begav sig. En sida ur en längre text, ett särtryck ur en tidning. Finns i min bokhylla.

- ABA:s 10-årsjubileum på Lindarängen. Inspelning av ljudfilm för SF-journalen äger tydligen rum och det behövdes mycket teknik för detta på den tiden. En hel liten buss.

- Två bilder från Norrtäljefältet - en gång i tiden och härom året - finns här.

- Skarpnäck - tennis och annan sport på ett flygfält, kan man tänka sig! Så friskt skriver en riktig krönikör som Yngve Norrvi i "Ett år i luften"

- Deltavingar blev ju populära på 50-talet. Här en bild av mig med en sådan från juni 1957 på Skarpnäck. Bergholmsstugans grind skymtar i bakgrunden. Jag stod inte så långt från denna plats, där hållplatsstolpen på sniskan fullkomligt skriker ut kommunal glåmighet och förfall. Ett annat tidigt Skarpnäcksminne är denna skylt. Så här var de asfalterade banorna arrangerade.

- Skarpnäcksaffären talades det mycket om på sin tid men har nog inte så mycket med flyghistoria att göra.

-  Ett krokigt stråk nära Sorunda på Södertörn.

- Det olycksaliga ledljuset vid Barkåkra-fältet vid Ängelholm som anses ha varit starkt bidragande till Linjeflygolyckan 1964.

 

Humor, litteratur, lättsamt, personligt

- "Svenskt flyg och dess män" är ett praktverk från 1939/40, med artiklar som beskriver de olika slagen av flyg som fanns då. Speciellt intressant är presentationen av alla civila flygklubbar av vilka det fanns mängder som senare upphörde eller gick samman. Alla styrelseledamöter visas med porträtt - samt titel förstås. Även modellflygklubbar är medtagna. Här ett exempel på vad man kan finna, med en bild av Mothen SE-AEL på tofflor. Detta plan ses även här förresten.

- Humor i luften. Från "Ett år i luften"

- Aprilskämt i Expressen.

- Bandell-humor. Man tackar.

- Vid receptionen på Radisson Blu Royal Park Hotel i Frösundavik norr om centrala Stockholm hänger, eller hängde i alla fall i april 2008, en mycket stor (spännvidd kanske 4 meter) modell av en Saab 17, byggd i plåt och andra material som gav ett mycket verklighetstroget intryck. Andra, mindre, plåtmodeller fanns på andra ställen i hotellet. Här en bild.

 - Här ger Ingmar Jonasson (alias Jonas Björnstam) goda råd till sörmländska segelflygare som vill ta sig från Vängsö till Ekeby. Eller från Gnesta till Eskilstuna för dem som är mer hemma i järnvägsgeografin.

- En bra roman som var underlag för en film som blev mindre bra genom en viss flygvapenchefs ideer. Men filmen har förstås ändå kvaliteter.

- En Lockheed Orion. En gång kunde man tänka sig enmotoriga trafikplan, men så kom bestämmelser som satte stopp för dem. Först de allra senaste åren har de kommit tillbaka. Lockheed har ju ofta döpt sina plan efter himlakroppar. Denna bild som jag stulit ur en bok om Lockheed Vega kallas litet mansmulligt för "Heavenly bodies".

- Tidskriften MACH:s första nummer hade detta omslag och nummer 28  detta. MACH finns numera på webben men uppdateras inte sedan några år förefaller det.

-  Om chefredaktören för Allhems bokförlag S Artur Svensson.

- Författaren P C Jersild har inte sällan passager i sina böcker som vittnar om hans flygintresse i ungdomen. (Vore värt en artikel i SFT.) Han byggde modeller och har senare beskrivit njutningen av att med handen beröra en putsad balsabit, var med i Flygpojkarna  och kanske jag stötte samman med honom där, även om han är ca två år äldre. Här en skanning ur boken "Calvinols resor" av slutsidorna i berättelsen "Schliemanns möda" där  första världskrigets skyttegravskrig skildras som en enda stor arkeologisk utgrävning. Jersild har senare lagt band på sin mer burleska fantasi och blivit mer "samhällstillvänd" men jag tycker man alltid kan hitta någon "lätt vriden" passage i romaner och även i hans kolumner i DN som nu tyvärr upphört.

- "Pelle flyger" var en av min tidiga ungdoms flygböcker i slutet av 40-talet och var tidstypiskt uppfostrande. Att få vidareutbilda sig på Ålleberg var det stora målet. Harry Iseborg stod säkert för själva för författandet och Lennarts Sundström för fackkunskapen. Björn Karlström ritade omslaget. Några skannade sidor finns här och här och här.

- Ett fotomontage som belyser ett barndomsminne. Det var inte från det hållet min farbror kom uppdykande bakom torkladan vid Bastedalens tegelbruk med sin B 17 från Karlsborg men man gör så gott man kan. Jag minns ju också den trämodell av en B 17 pappa byggde när jag var liten. Den långa huven fascinerade mig, färgerna och hela köret. Att drygt 50 år senare se "Blå Johan" på en flygdag när Saab fyllde 60 år 1997 var faktiskt en besvikelse och även senare möten har lämnat mig ganska oberörd. Men ser jag däremot gamla bilder, då kommer minnena... För B 17-diggare finns tidskriften MACH:s artikel här.

- Sommarläger på F 6 sommaren 1951. Ack ja, Jag är förste grabben från vänster och sedermera Saab-aerodynamikern Krister Karling den tredje från vänster. Den bålde flygaren är Ragnar Ignell, född "löjtnant Nilsson". Notera att flottiljchefen i sin "vit Adam" hade förmånen av en solskyddande takgardin. Han behövde ju kunna tänka klart när han ledde sitt förband i strid. Lär senare ha varit golfintresserad. Så här annonserades dessa sommarläger 3 år senare  i tidskriften Looping.

- Ett bildkollage från en ballongflygning med City Ballong, förare Mats Paulsson, på kvällen den 19 maj 1999. Från Gärdet til Lövsta. En present från mina arbetskamrater.

- Pierre Clostermanns "Le grande cirque", "Det stora uppdraget" och ev. andra namn på svenska, tycker jag är en mycket bra bok, även om flyghistoriker visst hänger upp sig på att han inte alltid minns tillräckligt rätt. Sportfiskare som han var... Här ett smakprov; så här mindes han själv det hela några år senare.

- Här är några symboler jag sett i dödsannonser med flyg-anknytning. Den längst ned till höger föreställer någon som just fått upp sin segelmodell och jag vill minnas det handlar om denne man på en bild från 2005 vid Oldtimertävlingen på Gärdet. Då blev jag av en annan person beskylld för att vara en "ordbajsare" för ett inlägg på SFF forum, vilket jag gjorde att jag inte brydde mig själva tävlingen.

 

Modeller och modellflyg

- J 29 - en Björn Karlström-ritning av en modell i skala 1:25 från Wentzels. Har han verkligen fått till fenan rätt? Jag har bilden i större storlek samt även originalritningen. Bland många andra ritningar för modellbygge... Denna 29-modell blev aldrig klar. Jag började planka kroppen med tunn balsa. Det skulle jag aldrig ha gjort...

- Det var hit man gick ibland när det gällde radioflyg... Bertil Beckman avled i maj 2009.

- Detta för sin tid (tidigt 40-tal ungefär) typiska motordrivna friflygmodell såg jag på en utställning på Lidingö museum i maj 2004. Var tid har sina ideal och föreställningar och en gång ansåg man att ett modellplan skulle se ut så här för att flyga stabilt och bra.

- Deltavingar blev ju populära på 50-talet. Här en bild av mig med en sådan från juni 1957 på Skarpnäck. Bergholmsstugans grind skymtar i bakgrunden. En Webra 1,5 cc sköt på i bak. Alltför stor och tung, jag hade förstorat måtten 7 gånger och inte 6 gånger. Jag hade läst slarvigt i tidningen Aeromodeller (konstruktionen kom förresten från Tyskland.) och så byggde jag lätt alltför tungt (förlåt vitsen). Men den kom lätt efter halva startbanan men roderverkan (enbart "hick-hack" sidroder) var svag. Jag står inte så långt från denna plats, där hållplatsstolpen på sniskan fullkomligt skriker ut kommunal glåmighet och förfall. Ett annat tidigt Skarpnäcksminne är denna skylt.

- Så kan man lära sig den svåra konsten att linflyga. Bilden tagen i Älta söder om Stockholm för ett par år sedan och det är nog denna klubb som står bakom.

- Ett ovanligt påskägg, en ask formad som en Saab Draken. "Locket" var kastbart i vardagsrummet .Det uppvisade superstallbenägenhet och man kunde med viss snits snyggt "pannkakslanda" på soffbordet.

- Tänk att man kunde hangflyga på denna flacka gotländska badstrands sanddyner med en Blue Phoenix  Antagligen är det jag som syns och min son  Robert som tog bilden.

 

Segelflyg

 - Här ger Ingmar Jonasson (alias Jonas Björnstam) goda råd till sörmländska segelflygare som vill ta sig från Vängsö till Ekeby. Från Gnesta till Eskilstuna för dem som är mer hemma i järnvägsgeografin..

- Stig Kernell skriver om hur det var att vara testpilot med högst begränsad utbildning. Det gällde att göra intryck på kompisarna. Ur boken om ÖSFK, "En gnutta flax".

 

Flygvapnet

-  Om flygmedicinens ställning i vårt flygvapen de första 50 åren skrev Arne Frykholm om. Här ett diagram från denna text om antalet omkomna i flygvapnet genom åren.

-  En karta över landets civila flygplatser och flygvapnets flottiljfält 1948 och några flygfältbeskrivningar.

- En bild från flygvapnets 25-årsjubileum över Gärdet 1951 i Stockholm som ingår i artikeln härom i "Ett år i luften" för 1952. Här finns även en bild som avslöjar att kungen inte har fått på sig det vita sommarkapellet  på uniformsmössan, något som hans adjutant nog fick äta upp. Det gick visst ut något meddelande från flygstaben (en "generalorder"?) som varnade andra för slika hemska misstag men på ett taktfullt sätt kringgick det majestätiska misstaget. Min salig farbror Bengt flög sist i kolonnen  Sk 16. Problemet var att de ledande planen inte skulle flyga in i det sista, och därför gjordes loopingen något sned och kallades därför "skruven". Tänk på skruvgängan.

-  Några minnen från Tunnans 50-årsjubileum på Flygvapenmuseet i september 1998. Minns inte hur det kom sig att jag skrev ihop detta dokument - kanske någon som frågade på forumet - och jag ville inte visa upp originalrapporten som innehåller en del kritiska anmärkningar. Några anföranden var av låg klass.

- Flygvapnets alla flygfält och baseringar vad de nu kallades, krigsbaser och vägbaser m m, var ett ämne på SFF forum som väckte stort intresse. Mitt bidrag var tydligen detta, det hette visst Moholm och låg i östra Västergötland. Detta landskap var fullt av flygbaser, skyddade för direktattack både från väst (aktuellt under VK2) och från öst (Kalla krigets tid). Intill Moholmsfältet låg tidigare Bälleforsfältet, och antagligen växte de samman vilket verkade ha varit vanligt. Det fanns ju också skäl att trassla med fältbeteckningarna för att förvilla fi. Men att skippa ett så vackert namn som Bällefors. Mohed har man ju hört talas om och t o m Töreboda men Moholm - vad f-n är det?

- Nils Söderbergs vingbrott när han försökte bunta med en besökande ungersk maskin. Jag fick kontakt med en person med ungersk bakgrund som gav mig litet om hur de ungerska flygarna beskrev det hela och deras problem med den svenska tullen att få med sig motorn hem. Den kom att återanvändas, men det är en annan historia.

- Sommarläger på F 6 sommaren 1951. Ack ja, Jag är förste grabben från vänster och sedermera Saab-aerodynamikern Krister Karling tredje från vänster. Den bålde flygaren är Ragnar Ignell, född "löjtnant Nilsson". Notera att flottiljchefen i sin "vit Adam" hade förmånen av en solskyddande takgardin. Han behövde ju kunna tänka klart när han ledde sitt förband i strid. Lär ha varit golfintresserad. Så här annonserades dessa sommarläger 3 år senare  i tidskriften Looping).

- Rekrytering till Flygvapnet. En artikel i tidskriften Looping 1954 vilka olika karriärer som står öppna i flygvapnet för intresserade. Med löner och andra villkor. Av stabsredaktör (?) Harald Jacobson.

 

Övrigt

- Programbladet framsida för Västerås Roll-Out 2001, då den nyss 70 år vordne Thore Skogman var hedersgäst.

- Detta fina kåseri i DN av Kaja Olsson har egentligen inget alls med flyg att göra men visar hur viktigt det kan vara att stava rätt.

- Ett litet kåseri som inte har med flyg att göra utan mer med min yrkesverksamhet.

- Uppför Fyrisån i undervattensbåt. The true story. Inget med flyg men kul ändå.

- Uppvisningsgruppen Skybirds,  ja visst. Med kvinnliga piloter men ändå var det svårt att vända med en stor "kaka".

 

 

Hem